< God sommerferie!
20.07.2017 06:34 |

U16 drengenes Kina-tur

Vi er netop vendt hjem fra en fantastisk tur til Kina og vil her lave en sammenfatning af alt det, vi har oplevet.

Vi startede turen med at være i Beijing i 3 dage. Her besøgte vi bl.a. den Himmelske Freds plads og Den Forbudte By. Vi var på cykeltur rundt i den kæmpe store by med 23. millioner indbyggere. En by med et mylder af larmende mennesker, biler og trafikregler. Regler, der ikke er gældende med vejledende J

Vi har været på en dagstur til den Kinesiske Mur ved Mutianyu Section. Her tog vi stoleliften op til muren, hvor vi vandrede på et stykke af den bedst bevarede del af muren. Da vi skulle ned foregik det med rodelbahn. Vi afsluttede dagen ved muren med en traditionel kinesiske middag.

Maden i Beijing var en positiv oplevelse, vi har prøvet en masse ukendte og forskellige retter.

I Beijing havde vi en dygtig og venlig guide, som også var villig til at fortælle bare lidt om det jerngreb styret har på befolkningen. Guiden har boet i London, og hans drøm var at blive journalist, men styret havde besluttet, at han skulle være guide. Så det var så det han blev.:-(  Han fortalte også, at han havde deltaget i studenterdemostrationen på den Himmelske Freds Plads i 1989, hvor ca. 100.000 studenter og arbejdere marcherede fredeligt gennem Beijing i protest mod styrets korruption og krævede demokratiske reformer. Demonstrationen endte med at styret måtte bruge vold for at stoppe demonstration, Guiden fortalte, at mange studerende her efter var meget bange for at møde op på universiteterne igen. Men da vi så spurgte indtil, hvorfor der sidenhen ikke har været demonstrationer, fik vi ikke rigtig noget svar.

Andre sjove ting, han fortalte var at det store Mao billede der hænger ved indgangen til Den Forbudte By er håndmalet af en meget gammel maler, at det bliver udskiftet hver 3.- 4. måned, og at Mao bliver malet yngre og yngre.

Der er også en regel i Beijing, at når temperaturen kommer op på 40 grader, så nedlægges alt arbejde, men det er styret, der bestemmer om temperaturen måles til 40 grader. Det betyder, temperaturen når officielt kun 40 grader i weekenden. Selv om alle ved det ikke passer

Efter Beijing skulle vi videre med nattoget 10 timer nord på til Dalian.

Dalian er en kinesisk storby med ca. 6.170.000 indbyggere Vi vidste ikke rigtigt, hvad vi havde i vente, men hold da op en overraskelse, vi kom til.

I Dalian havde vi 2 unge guider, som fulgte og os som en skygge og gjorde alt for at opfylde alle vores ønsker. Pigen Daine, var fuldstændig paf, da hun modtog os på stationen i Dalian, hun havde aldrig set europæere i virkeligheden. Daine var rejst 1000 km for at være frivillig ved stævnet blot for at lære engelsk. Den unge fyr Yu Xingwei var bosiddende i Dalian og var derfor en stor hjælp for os, når vi lige ville finde en Burger King. I Kina har styret fuldstændig styr på befolkningen bla. bliver udenlandske kanaler lukket ned, når der kommer kritiske ting om Kina. Vi blev indlogeret på et luksus hotel og blev opvartet som stjerner. Under hele vores tur til Kina, har vi mærket, hvordan de store stjerner måttet have det, når folk hele tiden vil have billeder af dem. Det var sjovt i starten, når kineserne kiggede, standsede os og ville have taget billeder, men til sidst blev det lidt irriterende.

I Dalian var vi også rundt at se byens mange seværdigheder.

Vi var bl.a. ude ved havet, det var noget af en oplevelse, udover at stranden var som et fluepapir, så ligger kineserne ikke og soler sig på et håndklæde, nej, de sidder inde i små telte på stranden, da de i modsætning til os ikke vil blive brune, da lys hud er et tegn på en høj socialstatus. Vi var forbi en bydel, som var bygget op lige som Venedig og her sejlede også Gondoler.

Selv håndboldturneringen var et finalestævne for de kinesiske skoler, hvor der spilles håndbold. Det betyder også, at vores modstandere, var en anden aldersgruppe end os U16 drenge. Vi mødte drenge på 18 år. Men det var nu en oplevelse at spille mod den asiatiske håndboldstil og de andre skikke, de har i forbindelse med kampene.

Inden kampen skulle gå i gang skulle vi have kontrolleret vores negle af dommerne, da man ikke må spille med lange negle. Efter kampene sagde alle tak for kampen, hvor efter modstanderne bukkede ud mod vores trænere og dommerbordet for at takke for kampen.

Vi opnåede en flot 3. plads, men vi har fået venskaber med drengene fra Hong Kong, som også var indlogeret på vores hotel. Vi var sammen med drengene på værelserne. I modsætning til andre kinesere kunne de nemlig tale engelsk, det var til vores store overraskelse ikke mange kinesere, der kunne gøre sig forståeligt på engelsk. Drengene fra Hong Kong kan også bruge FB og andre sociale medier, som vi tager som en selvfølgelighed.

Vores trænere og ledere deltog i banketter, hvor de også oplevede og fortalte om mange sjove episoder. Her hjemme er vi vant til, folk er stille og bliver siddende, når der holdes taler, at mobiltelefonerne ikke bruges under sådanne arrangementer. Men det var ikke tilfældet her. Kineserne taler i mobil, snakker indbyrdes og rejser sig selv om, der holdes taler.

Når vi fortalte vores unge guider om, hvordan vores skoledag så ud, var de chokeret, vi har jo alle hørt om kinesiske børn, der går i skole til kl. 17.30 og laver lektier til kl. 23, derfor undrer det os også, at de ikke kan tale engelsk. Men de har test og test hele tiden. Deres forældre får testresultater hver eneste dag og ikke kun deres eget barns resultater men alle elevers resultater. De fortalte også, at de ambitiøse lærere er dem, der fysisk straffer deres elever. Godt vi ikke er elev i Kina

Til afslutningsfesten havde vi fået at vide, vi skulle underholde med et eller andet. Her var den hurtige løsning at synge ”Der er et yndigt Land” og vifte med Dannebrog. Vi skulle på som nummer 9. Puha vi blev noget nervøse, da vi opdagede, hvad der skulle foregå. Det var som et X factor show. Holdene dansede og sang, men vi skulle også lige huske på, det var skolehold, så de har haft tid til at øve, men det så virkelig ud som de nød det. Selv dommerne optrådte med sang og dans. Det kunne være det skulle indføres i Danmark, som afslutning til stævner, det var i hvert tilfælde hyggeligt og gav en god stemning. Vi overlevede, og synes selv, vi var værdige repræsentanter for Danmark.

Vi er nu kommet hjem med invitationer fra Macao, Hongkong, Taiwan, Kina og Ungarn. Så hvis nogen i Slagelse Håndboldklub har mod på en lignende tur, så tøv ikke. Det har været den bedste oplevelse på alle mulige måder.

Til sidst vil vi gerne lige som til en oscarudedeling takke ALLE jer, som har være med til at gøre denne tur mulig for os.

Tak til vores forældre, fordi de turde sende os til Kina J